17. mai-planer for Åkra (Vurdering)

Vi er godt i gang med vårmånedene og nå er det snart tid for 17. mai. På forskjellige steder blir det feiret på forskjellige måter. I Oslo for eksempel, har de toget som går i flere timer.

På Åkra har vi ikke nok folk til et så langt tog, da hadde vi ikke hatt noen til å se på oss. Jeg er ikke noen ekspert på alt som foregår på Åkra på 17. mai, fordi alt er ganske kneblet sammen og jeg er litt mer fokusert på korpset.

17. mai begynner selvsagt når fante-toget kjører rundt og vekker folk. Det neste som skjer er morgenposisjon når korpset og speideren marsjer gjennom regnet (det er liten sjanse for fint vær). Morgenposisjon slutter ved reisinga av flagga på kulturhuset.

For de aller fleste er det første toget, barne-toget. Barne-toget begynner å gå fra Grindhaug og Åkra skole, de to togene går sammen oppe i krossen rett foran Kiwi. Når begge togene har gått sammen tar de seg en sightseeing tur rundt på Åkra. Etter barne-toget er det gudstjeneste i kirka.

Når folk kommer tilbake til skolene blir det etter hvert konkurranser. Rett etter konkurransene er det kapproing nede på kaien. Hvis du er med i kapproinga bør du passe på at båten din ikke blir bordet av de i den andre båten, du bør også være forberedt på å bli angrepet med årer.

Etter kapproinga er det neste jeg vet om folketoget. Der kan du finne mye forskjellig; korps, biler, traktorer og mer. Etter toget blir det mer på ungdomskolen. Jeg vet det er noen som snakker der, men jeg går vanligvis hjem etter folketoget. Etter det som skjer på ungdomskolen vet jeg ikke om noe mer på Åkra. Hvis du kjenner til noe mer som skjer på Åkra, så vet du mer enn meg.

Tekst av: Thomas Johannessen

 

Jeg er fornøyd med: Teksten er nokså god.
Jeg er misfornøyd med: Ingen ting egentlig.
Jeg kunne gjort dette bedre: Det er ikke noe jeg kan tenke på.

Leave a Reply

