Uke 45-46 Webdesign

Typografi

På nettsiden brukte jeg Gotham, Helvetica rekka  som hoved tekst fordi den er lett og lese. Jeg brukte “large” størrelse så folk skal lett klare og lese teksten. I overskriften brukte jeg Baskerville, palitino rekka fordi den passet som overskift på boka. Det er brukt standard h1 størrelse xx-large fordi det skal være ei overskift.
Mellom de forskjellige valgene er det ekstra plass så du ikke skal trykke feil eller ha problemer med lese dem.

Design

Kontrast: For å få bedre kontrast mellom teksten og boka på framsida så la jeg en skygge hvit skygge bak teksten og bløra den. Kontrasten utenom er ganske siden det er svært eller en mørk blå på lyse farger.
Enhet: Designet av nettsiden er laget sånn at den skal se ut som en bok. Jeg holdt meg til de samme metodene hele tiden.
Bevegelse: Det er laget som en bok så det fleste vil begynne og lese opp i venstre hjørne.
Balanse: Fremsiden har en god balanse, men etter der tipper det mot venstre, siden alt står på den siden.

Selv om bildene var laget i rett størrelse 1366p × 768p så ble ikke høyden rett og bilde begynner på nytt helt nederst.

background-book                     framside-bok

Kommunikasjon

Ting som påvirker kommunikasjon kan være språk, kultur, dårlig kontrast og andre former for støy.
Jeg har ikke gitt noe forklaring på forsiden som skade kommunikasjonen.

Filformat

HTML: html er innholdet Det kan være tekst, bilder osv.
CSS: hvis html er kjeksen så er css boksen rundt eller smaken. CSS er det som skal få det til å sjå bra ut.
Det er disse to pluss jpg jeg har brukt.
På jpg bildene så er kvaliteten minst 72ppi som er standard for web.

Leave a Reply

