Uke 3-5 Bokproduksjon

Uke 3

Mandag

Idag fikk vi information om oppdraget og vi fant information om kunden.

Onsdag

Vi gikk gjennom information om kunden og lærte litt om hvordan vi kunne jobbe i idesign.

Jeg begynte å høre på sangene for å bli bedre kjent med dem og begynte og sette opp boka.

Torsdag

Vi lærte litt mer om indesign og hadde litt teori om kommunikasjonmodell og fikk noen beskjeder.

Idag hørte jeg resten av sangene, jeg lagde ca 150 font eksempler og sette inn og ryddet i sangene.

Uke 44

Mandag

Idag hadde vi teori om hvordan coveret er bygd opp og hvordan vi skal jobbe med baksiden.

Tirsdag

Idag var vi på Kopervik gymnaset.

Jeg jobbet med ideer til hvordan coveret til boken skulle se ut. Som inspirasjon brukte jeg bildet av SD kort holderen som fikk kortene og seg selv til å se ut som fjell. Jeg brukte også bildet nedenfor, det jeg gjordet var og fjerne byen og sette mer hav bak.

SAM_6516

dav

dav

dav

Onsdag

Idag har jeg jobbet med disse grafiske elementene. Jeg mener de virker ganske norske ut.

skog-vatn-og-flagg grafikk-flagg-og-fjell-2-a4

Torsdag

I dag jobbet jeg med å fikse litt på furu-tre grafikken og jeg jobbet med hvordan bok coveret skulle se ut. Etter det jobbet jeg med tittel til boka, før jeg ble plassert ned i foto-studio uten forklaring på hva jeg skulle gjøre.skog-vatn-og-flagg

Uke 45

Mandag

I dag har jeg jobbet med å pusse litt opp i boka og har funnet en tittel til boka.

dav

Onsdag

I dag gjordet jeg den siste oppusningen på bildene til coveret og satte de på coveret.bok-cover-1-nett

Dette blei det endelige resultatet, det var også en versjon som hadde flagge bak isteden men den ble satt til side på grunn av dårlig kontrast.

Torsdag

I dag fikset jeg helt opp i boka sette inn de siste manglende tingene i boka og skal levere.

Hvorfor laget jeg coveret som jeg gjordet?

Grunnen for at jeg lagde det som jeg gjordet var det at, når jeg hørte på sangene fikk jeg en sterk norsk følelse. Så sette jeg meg ned og tenkte hva er norsk. Det første bildet jeg så for meg var en fjord med fjeler bak og smeltende snø for å vise våren. siden det ikke er noe sånt nærme nok for meg og siden det ikke er snø her så måtte jeg tenke på noe annet. Det neste ble skog, sjø og fjell. Når jeg tenkte på de to første, tenkte jeg på et bilde jeg tok for noen år siden. Ideen til fjellene kom fra en SD-kort holder som ble lagt i 3D-maskinen den dagen. Først lagde jeg fjellene og flaget. Fjellene var laget av trekanter og snøen av trekanter, ovaler og sirkler.  Etter å høre på hva andre hadde å si om fjellene ble de som de er nå. Flagget ble bygget opp etter et bilde som visste hvor store delene skulle være i forhold til hverandre. Jeg sette flagget inn fordi jeg mente det sette på plass den norske følelsen. Når jeg lagde skogen var det fordi jeg ville ha et annet i tillegg og jeg ville lage det jeg hadde laget i skissene. Grunnen for at lagde skogen med et vatn isteden for sjø, var at jeg var usikker på hvordan jeg skulle få til sjø. Her brukte jeg rektangler, trekanter og en oval. Den blå bak-delen var originalt farget etter det norske flagget og bindet de to bildene sammen, men ble byttet ut på grunn av dårlig kontrast med teksten.

Navnet på boka ble tatt fra en av sangene “Du skal få en dag i mårå”. Når jeg så etter titler til boka så, så jeg på de forskjellige sang titlene og sang tekstene.

Produkt mot kommunikasjonmodell

kommunikasjonsmodel

I dette tilfelle er sender og mottaker den samme gruppa, så de kjenner til budskapet. Det skaper mindre støy. Kodingen i produktet er designet og innholdet. Kanalen som er brukt er boka. Mulig støy som har kommet i produktet er designet på coveret, det er knyttet opp til norsk nasjonalromantikk isteden for musikk. måter dette kunne blitt fikset på dette er å lagt til noe som forbindes med musikk inn i designet. Jeg kunne også ha laget designet med instrumenter vanligvis brukt i norsk folkemusikk, på den måten kunne følelsen av norsk blitt i designet og i tillegg blitt knyttet opp til musikk.

Kerning, Tracking og leading

Kerning: kerning styrer mellomrommet mellom bokstaver og brukes for å holdet bokstavene på en god avstanden mellom dem. Jeg har ikke stilt på denne i noe av produktet mitt.
Tracking: tracking jobber på en ganske lik måtte som kerning, men isteden for å stille på mellomrommet mellom to bokstaver stiller den på mellomrommet til en gruppe bokstaver. Jeg har ikke stilt på denne heller.
Leading: leading stiller på mellomrommet mellom linjer. Jeg har prøvd så godt jeg kan til å holdet den til standaren, skrift størrelse gange 1,2.

Filtype

Filtypen vi brukte når vi leverte var PDF. PDF er standarden for print, grunner til dette er at den ikke mister vektor grafikk eller tekst. I motsetning til et format som JPG der det er bit-map og du mister noe av den originale kvaliteten, alt det slipper du med PDF. En annen fordel er at alle kan åpne det som er  noe arbeids-filene fra Adobe pakken mangler.

Skrifttype

Fontene jeg har brukt er Charlemagne Std og Garamond. charlemagne er en stor skrift som er lett og se og er blitt brukt til overskrifter. Garamond er en lett leselig font og er blitt brukt som tekst font. Siden disse skal brukes i en bok er det viktig at de er lett leslige. Fontene er forskjelige nok til at en vanlig person burde klare og se forskjell, men ikke forskjellig nok til at de er helt annderledes.

Når det kommer til valg av fonter bør du holde deg til 2 til et prosjek med max 3. Når du velger fonter bør de også være forskjellige nok til at en vanlig person kan sjå forskjell på de.

Når du skal finne fonter til et prosjekt må du passe på at det ikke er fonter som er upassende til prosjektet, vanskelige og lese eller barnslige.

Leave a Reply

